Kort nieuws December 2018 |
Cagiva Nieuws Website Cagiva.it Zoals eerder gezegd was de website van Cagiva niet bereikbaar maar nu weer wel! Welliswaar een foto van een Mito en op de andere bladzijde een foto van een Raptor. Hiermee bedoel ik de www.cagiva.it website. Ach ja, beter iets dan niets! |
|
Kort nieuws April 2018 |
Cagiva Nieuws MV Agusta gaat elektrisch via Cagiva Cagiva maakt aan het
eind van dit jaar een comeback met een elektrische model , die in
2019 wordt geïntrduceerd. Althans, dat zegt MV Agusta CEO Giovanni
Castiglioni in een interview met het Hopelijk gaat het MV Agusta door deze move wel lukken om Cagiva weer op de motorkaart te zetten. In 2015 had MV Agusta namelijk ook al het voornemen om Cagiva nieuw leven in te blazen. Dit is er echter – tot nu toe – nog niet van gekomen. Ook andere fabrikanten, zoals o.a. Harley-Davidson – zetten stappen op de markt van de elektrische motorfietsen. Een teken dat er marktpotentieel genoeg lijkt te zijn. We gaan het allemaal zien en beleven en houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
MV Agusta koopt AMG Mercedes uit Alweer een tijdje gelden maar toch nogmaals : in december 2017 heeft MV Agusta alle aandelen teruggekocht van AMG Mercedes. Dit bericht werd in juni 2017 dit bericht ook al medegedeeld maar nu is het echt zo ver. Hierdoor bezit de houdstermaatschappij het Italiaanse motorwerk weer voor 100 procent, al is het eigendom van deze holding dus niet meer alleen in handen van de familie Castiglioni maar ook in die van de Russische Saldarovs via de Black Ocean Group. Website Cagiva.it In het verleden was de website van Cagiva bereikbaar maar dat is niet meer het geval. Hiermee bedoel ik de www.cagiva.it website. Gelukkig is de Nederlandse Cagiva website wel bereikbaar, www.cagiva.nl. Cagiva MITO for Sale Cagiva Mito 125 For Sale. 1991, 15000km In the Netherlands. See advertenties. Website bezoekers Leuk item: Per dag bezoeken circa 10 bezoekers deze website en per week is zijn dat er circa 200. Niet slecht dacht ik zo!
|
|
Kort nieuws augustus 2016 |
Weer even
een korte update inzake o.a. Cagiva. Situatie MV Agusta ![]() MotoGP Eext ![]() |
|
Kort nieuws Januari 2016 |
Cagiva en de Elefant Na de hoopvolle berichten van september van het afgelopen
jaar van de CEO van MV Agusta over een
nieuw te ontwikkelen Cagiva Elefant, blijft het weer angsvallig stil. Nu Honda
de Afrika Twin (weer) heeft uitgebracht, kan Cagiva met de Elefant niet
achterblijven. Eens?! Zo is het in de
jaren 90 toch ook gegaan?! Laten we hopen dat 2016 een goed Elefant- jaar
wordt. Hierbij alvast een studie over hoe
die nieuwe Elefant er uit zou kunnen zien..... ![]() Race nieuws van MV Agusta en meer MV
Agusta doet het erg goed. De omzet is in 2015 met 30% gestegen. Er zijn
circa 9.000 MV Agusta verkocht in 2015. De brutowinstmarge steeg met
40% als gevolg van het succes van luxere modellen als de Turismo Veloce
en de Draagster RR. Al met al goed nieuws! Forward Racing met MV Agusta in World Superbike en World
Supersport Forward Racing zal vanaf 2016 de overstap maken naar het World Superbike kampioenschap. Het in Zwitserland gehuisveste team zal MV Agusta gaan vertegenwoordigen in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. Forward Racing neemt vanaf 2016 namelijk alle raceactiviteiten van MV Agusta onder haar hoede. De activiteiten gelden, volgens het uitgebrachte persbericht, in eerste instantie voor zowel de World Supersport klasse (dit jaar met Jules Cluzel, Nico Terol en Lorenzo Zanetti) als ook voor de World Superbike klasse (dit jaar met Leon Camier). Beide partijen hebben echter de intentie uitgesproken om in de toekomst de activiteiten uit te breiden met een overstap naar de MotoGP klasse. Vers van de pers: Gino Rea en Aiden Wagner zullen komend jaar uitkomen in de World Supersport klasse op een MV Agusta bij het GRT Racing Team. Exit 2015 , 2016 here we come En natuurlijk dat 2016 een goed en veilig motorjaar zal
worden voor iedereen! |
|
Kort nieuws augustus 2015 |
Website van Cagiva Nieuw motormerk SWM |
|
Kort nieuws juli 2015 (2) |
Cagiva Mito 600 cc te koop Husqvarna TR650 Strada met ABS te koop Elefant news |
|
Kort nieuws juli 2015 |
Cagiva nieuws Glo Amici Di Claudio , Friends of Claudio ![]() "Friends of
Claudio 2015"
From 10 to 12 July
there'll be shows, exhibitions, music and, of course, the roar of engines at
Schiranna and in Varese city centre, all in memory of Claudio Castiglioni.
·
Lottery
in aid of the NPO Il Ponte del Sorriso, first prize being a one-off edition of
the MV Agusta Turismo Veloce. ·
“Schiranna-built
bikes: legends and memories” photo exhibition. ·
Exhibition
of Aermacchi, Cagiva, Ducati, Morini, Husqvarna and MV Agusta road and race
bikes. ·
An
appearance by the MV Agusta Reparto Corse team with Jules Cluzel, Lorenzo
Zanetti and other top riders who have written the history of Aermacchi, Cagiva
and Husqvarna. ·
Exhibition
of Mercedes-AMG competition cars, from the 300 SEL “Rote Sau” to the MV
Agusta-liveried C63 DTM. P.s. met dank aan MV Agusta. |
|
Kort nieuws juni 2015 |
Elefant news Cagiva Elefant nieuws Elefant Paris Dakar kit news Leuke nieuwe Cagiva designs van Oberdan Bezzi Design: Gespot op het internet: twee nieuwe designs van Oberdan Bezzi Design. Natuurlijk ken je deze meneer al want hij heeft in het verleden al zeer interssante designs van de Elefant en Raptor gemaakt, scrol maar even naar beneden. Nu heeft hij zich uitgeleefd op de oude SST en SXT modellen. Ziet er heel leuk uit naar mijn mening. MV Agusta en Mercedes-AMG samen |
|
Kort nieuws Oktober 2014 |
Status Cagiva Weer een korte update voor de website. Over Cagiva zelf is er niets te vertellen. De status is niet veranderd t.o.v. de vorige update. Jammer maar zo is het nu eenmaal. Maar natuurlijk leeft Cagiva onder mensen wel. Zo is er een Rally kit te koop om je Elefant 900 helemaal Rally klaar te maken. Kijk maar eens op deze website: Ducati ForanchariEn verder staan er altijd diverse Cagiva ’s te koop op o.a. Marktplaats en Speurders. MV Agusta doet het goed, het een na het andere model wordt vrijgegeven. En zelfs de politie in Italië gaat rijden op 800 Rivales. Hoe gek kun je het maken! Hieronder een foto hiervan. Ach ja, toch weer wat anders dan die suffe BMW's in Nederland.Ik heb geprobeerd om wat meer leven in deze website te krijgen. Het is namelijk te lang stil geweest. Als je nog ideeën hebt kun je mij altijd even mailen. Mail dan naar hier.O, ja nog vergeten, er gaan geruchten de ronde dat Mercedes interesse heeft in MV Agusta. Audi heeft een tijdje geleden Ducati overgenomen en Mercedes stond toen met lege handen. En het is gewoon hip vandaag de dag om als automerk een hippe motor merk erbij te hebben. Dus wie weet. Zou niet verkeerd zijn als Mercedes MV Agusta over zou nemen want dat betekent dat er veel geld vrijkomt voor ontwikkeling. En misschien betekent dit weer kansen voor Cagiva. We blijven optimistisch! |
|
Kort nieuws Juli 2012 |
Het is alweer een tijdje geleden dat er deze nieuwsrubriek gevuld is en nu wordt het weer eens tijd.
Afgelopen jaar is, na een lang ziekbed, Claudio Castiglioni overleden. Hieronder volgt een kort bericht hierover: Afscheid van Claudio Castiglioni Met
droefheid vernamen wij het overlijden van Claudio Castiglioni. De
president van de MV Agusta Group heeft enorm veel betekend voor de
motorwereld in het algemeen, maar voor MV Agusta, Cagiva en Husqvarna
in het bijzonder. Claudio Castiglioni is op een veel te jonge leeftijd
van 64 jaar heengegaan. Claudio
Castiglioni overleed in het ziekenhuis van zijn thuisstad, Varese, na
een moedige strijd tegen een slepende ziekte. Castiglioni heeft enorme
verdiensten in de motorwereld, hij leidde vanaf 1978 Cagiva Motor S.p.A
(Castiglioni Giovanni Varese, het in 1928
opgerichte familiebedrijf dat zich in 1978 op de motormarkt begaf na de
overname van de Aermacchi-fabriek in Varese die op dat moment eigendom
was van Harley-Davidson) en zou later ook Ducati, Moto Morini, TGM,
Husqvarna en MV Agusta leiden en sturen. Tussen 1985 en 1996 was Cagiva
Motor S.p.A. de grootste motorproducent buiten Japan. Claudio
Castiglioni had een hart voor motoren en een passie voor de sport. Hij
stuwde 'zijn' Cagiva naar successen in de Grand Prix en oogstte met het
merk ook successen in de Dakar rally. Castiglioni’s passie voor motoren
zorgde ervoor dat iconen als de Cagiva Elephant en Mito en de MV Agusta
F4 en Brutale het levenslicht zagen. Verder is recentelijk bekend geworden dat de Mito officieel uit productie genomen wordt. Hierbij het officiële bericht: Cagiva Mito, stijlvol afscheid van een icoon Na meer dan twintig jaar neemt Cagiva op stijlvolle wijze afscheid van de Mito 125. Stijlvol
afscheid van een icoon. Na meer dan twintig jaar neemt Cagiva op
stijlvolle wijze afscheid van de Mito 125. Op 18 mei 1990 werd bij
Cagiva het doek gelicht van de allereerste Mito 125cc, een heuse
replica van de GP 500 motor waarmee Cagiva furore maakte in
koninginnenklasse van de wegracerij. Natuurlijk een trieste zaak, maar wat houdt dit daadwerkelijk in voor Cagiva? Hierbij een kort interview met Jan Ykema, de importeur van Cagiva. Op de vraag wat het precies inhoud, wellicht het einde van het merk Cagiva (?), antwoordde Jan het volgende: “Nee, met het einde van de Mito is het wel zo dat Cagiva geen actuele modellen gamma meer heeft en dat het merk in winterslaap is geraakt. Er zijn meerdere projecten voor de lancering van nieuwe modellen, maar hiervan is nog niet bekend om welke modellen het gaat, of en wanneer deze eventueel op de markt komen. Intussen blijven we gewoon service verlenen voor de motoren in de markt.” Van de webredacteur: We weten natuurlijk dat Cagiva enkele modellen klaar heeft staan, de Mito met 600 cc viertakt blok en een nieuw model van de Elefant. We moeten dus even (!) afwachten wanneer deze modellen, of wellicht andere, op de markt verschijnen. Veel hangt natuurlijk af van de verkoop van MV Agusta motoren. Met de nieuwe F3 en B3 modellen is MV natuurlijk goed bezig dus we blijven optimistisch. Trouwens de Raptor125 is afgelopen zomer al uit productie genomen. Zodra er meer nieuws is zal er weer een item verschijnen in deze rubriek. Voor de rest heb je vragen over een “oudere’” Cagiva dan kun je altijd terecht bij de webredacteur. Voor nieuwere modellen kun je bij motomondo terecht. Hopelijk wordt het weer een mooie zomer en veel veilige en plezierige motorkilometers gewenst met je Cagiva.
|
|
Kort nieuws December 2010 |
|
Status Cagiva: Zoals
eerder bericht in de Kort nieuws rubriek is Cagiva weer in Italiaanse
handen. De laatste tijd zijn er verschillende interviews verschenen in
de pers betreffende de toekomst van Cagiva en natuurlijk MV Agusta. Bij de motorbeurs in Milaan was
De Nieuwe MV Agusta F3: Zoals reeds verteld werd de nieuwe MV Agusta F3 voorgesteld bij de motorbeurs in Milaan. In het kort even de belangrijkste zaken: de F3 zal pas in 2011 leverbaar worden, het maximale vermogen wordt geschat tussen de 138 en 144 pk, ride-by-wire zal z’n intree doen bij MV, frame van de F3 zal weinig verschillen van zijn grote broer (de F4), de voorvork van Marzocchi en de achtervering van Sachs zullen volledig instelbaar zijn en de remmen komen van Brembo. Over de prijs valt nog weinig te zeggen maar zeker (?) is dat deze concurrerend zal liggen. Laatste nieuwtje: De F3 is gekozen als de mooiste motorfiets bij de Eicma Motorbeurs in Milaan. Van de 12.000 stemmers hebben er 38,5 % op de F3 gestemd. De Ducati Diavel kwam overigens op de tweede plek met 20,6 % van de stemmen.
Website van de CagivaRijdersGroep: De oplettende lezer heeft geconstateerd dat de website van de CagivaRijdersGroep enkel dagen (weken…) even uit de lucht was. Dit kwam door een wijziging in de webbeheerder. Dit is inmiddels opgelost. Ook wordt de website anders opgebouwd. De bedoeling is om een compleet overzicht te maken van alle Cagiva modellen. Zoals je wel kunt bedenken is dit een werkje dat even er tussendoor gaat gebeuren. Maar er wordt aangewerkt. Hou dus even de website in de gaten en dan vooral de modellen. Verder wil ik de website ook toegankelijk maken voor Engelse Cagiva vrienden. Veel bezoekers komen namelijk uit het buitenland. Tevens is de rubriek ""CRG leesvoer" toegevoegd en gevuld met het eerste artikel. Dit artikel gaat over de Cagiva Raptor. Heb je ideeën over de website, stuur dan even een mailtje naar de beheerder. Alle ideeën zijn welkom. |
|
Kort nieuws November 2010 |
|
·MV Agusta en Cagiva verkocht: Het is eindelijk zover, Harley-Davidson heeft MV en Cagiva verkocht aan Claudio Castiglioni. Cagiva is dus weer in Italiaanse handen. Naar verluid voor een zeer gering bedrag, namelijk een paar euro. Harley-Davidson heeft destijds (twee jaar geleden) circa 110 miljoen Euro betaald voor MV. Hoe gaan ze verder: Claudio Castiglioni komt in het bestuur van MV Agusta, maar gaat zich voornamelijk bezig gaan houden met het ontwikkelen van nieuwe motorfietsen. De dagelijkse leiding van de fabriek komt in handen van Giovanni Castiglioni en Massimo Bordi. Deze laatste is geen onbekende in de motorwereld, want de 62-jarige Bordi had tot 2003 de leiding bij Ducati. Daarnaast was Bordi succesvol bij SAME Deutz Fahr, een grote fabrikant van landbouwmachines. ·Wat valt er verder te vertellen over Cagiva: Eigenlijk heel weinig. Afwachten wat de overname door de Castiglioni’s te weeg brengt. Positief punt is wel dat de Castiglioni’s een warm hart toedragen aan Cagiva, het is immers hun motormerk. ·Wat valt er verder te vertellen over MV Agusta: MV timmert behoorlijk aan de weg. Natuurlijk de nieuwe F4 1000 en de nieuwe Brutale’s. In de eerste maanden van het jaar zijn de verkopen van de MV's met 50 % bestegen. Recentelijk hebben ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Italiaanse Aeronautica Militare een speciale F4 gelanceerd, die exact in dezelfde kleurstelling is gespoten als de straaljagers van het Italiaanse stuntvliegers team. Niet verkeerd, dacht ik zo. De nieuwe MV Agusta F4 De verwachting zal zijn dat de nieuwe F3 binnenkort gereleased wordt. Op de officiële MV Agusta site wordt melding gemaakt van de F3. Met foto’s.
Als laatste heeft Claudio Castiglioni een vurig pleidooi gehouden om de maximale snelheid op te schroeven naar 180 km/h. Natuurlijk niet zo gek, hij is immers eigenaar van MV Agusta. ·Cagiva Forum Raptors nest Natuurlijk is de CagivaRijdersGroep niet de enige die met Cagiva’s bezig is op de WereldWijdeWeb. Zo is een aantal enthousiastelingen op www.motor-forum.nl actief onder de noemer Raptor's Nest. In September 2010 werd een toer rit georganiseerd in de buurt van Breda. Hier kwamen toch zo’n 15 man op af. Veelal op Raptors. Zie voor enkele foto’s de fotohoek van deze website. ·Motorbeurzen Komende tijd staan er weer een aantal motorbeurzen op het programma. Van 6 t/m 10 oktober vindt in Keulen de Intermot plaats. Meer informatie, kijk hier eens op: www.intermot-koeln.de Verder wordt in Milaan de jaarlijkse motorbeurs weer gehouden van 7 tot 9 November. Meer informatie: http://www.eicma.it/moto/en/. Verwacht wordt dat hier de nieuwe MV Agusta's zullen worden gepresenteerd (de F3 en de kleine Brutale). |
|
Kort nieuws December 2009 |
|
·Eindejaaraanbieding MITO en Raptor in Italië. De MITO en de Raptor zijn in de aanbieding. In Italië staat de MITO te koop voor € 3.961,- en de 125 Raptor voor € 3.543,-. Op de standaard prijs krijg je een korting van maar liefst €1.000,-. Zover bekend, bij de redactie, geldt deze actie alleen voor de Italiaanse markt. Kijk maar eens op de website van Cagiva. ·MV Agusta en Cagiva for sale Laatste stand van zaken: Harley-Davidson heeft BNP Paribas in Milaan gevraagd te helpen bij de verkoop van MV Agusta en Cagiva. De Amerikanen zijn momenteel aan het bekijken hoe serieus de kandidaten op de “potentiële koperslijst “zijn. “MV Agusta is een zeer goed bedrijf voor de juiste koper” aldus John Olin, Senior Vice President en Chief Financial Officer van Harley-Davidson. “MV heeft een prachtig erfgoed, is een sterk merk en heeft gepassioneerde klanten, medewerkers en dealers. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat we snel een geschikte koper kunnen vinden”. ·Nieuwe ontwikkelingen F3 Te zien op verschillende internetsites, de eerste foto’s van de nieuwe F3. Wat opvalt, is de aparte achterbrug, de te grote kuip die blijkbaar zaken moet verhullen, en de unieke uitlaat. De foto’s zijn enkele weken geleden gemaakt in Spanje op het Almeria Circuit. Testen van de 675 cc driecilinder was blijkbaar belangrijker dan de nieuwsgierige looks van een verdwaalde fotograaf in de berm.
|
|
Kort nieuws November 2009 |
|
·November update Het is weer een tijdje geleden dat er wat geschreven is op de CRG website. Enerzijds omdat er weinig te melden was en anderzijds omdat er nog steeds niet gelukt is om de club over te laten gaan naar een online netwerk op het web. We blijven hoopvol dat het toch eens zal lukken. ·MV Agusta en Cagiva for sale Zoals jullie al wel gehoord hebben gaat het niet goed met Harley-Davidson en hebben ze inmiddels de stekker uit Buell getrokken. MV en dus ook Cagiva staat te koop. De motorverkopen in de USA zijn ver teruggezakt en HD wil zich nu hoofdzakelijk richten op de HD motoren. Hier horen Buell en MV dus niet bij. Castiglioni heeft direct een statement laten uitgaan dat MV een gezond bedrijf is en dat hij op zoek gaat naar een nieuwe investeerder. Castiglioni kennende zal hij hier in wel slagen. HD blijft wel investeren in MV tot de verkoop rond is. ·Nieuwe modellen voor MV Agusta Hoewel MV te koop staat, zijn er afgelopen tijd wel degelijk nieuwe modellen gelanceerd. De Brutale is vernieuwd en zelfs de F4 is vernieuwd. Voor 85% zelfs en de F4 kost circa 4.000 euro minder dan z’n voorganger. Dat is weer eens goed nieuws. ·Nieuwe ontwikkelingen (geruchten) Volgens de geruchten, staan er voor MV Agusta verschillende nieuwe modellen op stapel. Er zal een 3 cilinder F3 600 cc sportmotor komen met een vriendelijker prijskaartje. Tevens gaan de geruchten dat de Brutale met dezelfde 3 cilinder 600 cc krachtbron zal worden uitgerust. Als laatste heeft Cagiva een MITO gereed met een zelf ontwikkeld 600 blok. Deze geruchten doen al langer de ronde maar nu is het wachten op economische betere tijden, voordat deze modellen leverbaar worden. Onder de naam Cagiva en niet zoals eerder de geruchten waren, onder de MV vlag. Nu ze geen toegang meer hebben tot het Rotax blok van Buell zal een nieuwe Elefant er waarschijnlijk niet meer in zitten. Helaas. ·MITO Scorpion Dat de MITO veel in z’n mars heeft, weet iedere MITO rijder en dat heeft Simone Barbagallo ook gedacht. Hij heeft een standaard 125 cc tweetakt MITO als basis genomen en het cilinderinhoud verhoogd naar 200 cc. Daarbij heeft hij tevens een supercharger en een NOS systeem aangebracht. Het vermogen steeg met deze ingrepen naar 90 pk. Niet slecht voor een MITO die slechts 100 kg weegt! Verder is er gebruik gemaakt van een enkelzijdige achtervork, 17-inch Marchesini gegoten magnesium velgen, digitaal instrumenten paneel, 50mm USD Marzocchi voorvork, ge-update Brembo remmen, een 40 mm Keihin carburateur, Carbon plaatwerk en Pirelli Diablos slicks en nog veel meer. Al met al heeft Barbagallo er circa vier jaar over gedaan en circa 55.000 dollar in gestoken. Op de vraag waarom zo veel geld en moeite in zo’n “kleine” motorfiets te steken antwoordde Barbagallo, dat de MITO standaard al een perfecte motorfiets is en dat het gewoon leuk is om met een kleine motorfiets de grote jongens te verslaan, die te zwaar en te veel vermogen hebben om op straat te benutten. Lees het gehele artikel op www.motoblog.it/cagiva. ·Informatie over Cagiva Cross modellen Heb je een Cagiva crosser en wil je hier meer van weten. Dat kan. Een enthousiaste Cagiva crosser heeft hier allerlei informatie over. Het betreft o.a. workshop manuals, testen, nieuwsbrieven, brochures e.d. over de WMX 125 en 250 modellen. Wil je meer weten, neem dan contact op met Cagiva WMX Parts. ·Motor te koop Er staat weer een Cagiva motor te koop. Ditmaal een 500 cc legermotor. Zie rubriek advertenties. |
|
Kort nieuws Maart 2009 |
|
·Maart update Zoals al aangekondigd was, heeft er een laatste ledenvergadering plaatsgevonden op 7 maart. Hierbij is besloten om de club in z'n huidige vorm op te heffen...... en gewoon door te gaan op internet. Wat verandert en nu voor de CRG? Eigenlijk niets. De club gaat gewoon verder op internet en wordt daar verder beheerd. Er is geen bestuur meer nodig en de KvK inschrijving wordt opgeheven. Binnen enkele weken worden de notulen gepubliceerd van deze beslissing. Verdere informatie zie je op de CRG site die de komende weken veranderd zal gaan worden. Kijk dus regelmatig op de site. Wat valt er nog meer te melden: zoals jullie wel geconstateerd hebben, woedt er momenteel een financiële crisis. Ook de motorwereld heeft er mee te maken. De verkopen van de eerst twee maanden van dit jaar in Nederland zijn teruggelopen met circa 30 % (het weer zal hier ongetwijfeld ook mee te maken hebben gehad, denk ik), Suzuki en Yamaha sluiten enkele dagen tot weken de productiehallen en Harley-Davidson heeft de kwartaalwinst zien dalen met 60% tot 78 miljoen dollar. Positieve punten zijn er ook: de Utrechtse Motorbeurs heeft 16 % meer bezoekers getrokken en de AutoRai heeft als motto GoMotor! ·De Mito is weer terug Na overname van de MV Agusta groep door Harley-Davidson is er weer geld te besteden in de productie van Cagiva motorfietsen. De eerste is de Mito SP525. De kleine sportmachine heeft een één cilinder vloeistofgekoelde tweetakt met een slagvolume van 125 cc die 15 pk levert. De voorvork is van Marzocchi en aan de achterzijde zit een schokbreker van Sachs. De remmen komen van Brembo en het uiterlijk is geïnspireerd op de Cagiva C593 500cc GP racer uit begin jaren 90. ·Toekomst plannen Cagiva Zoals reeds eerder gemeld zijn er inderdaad plannen om Cagiva weer nieuw leven in te blazen, na de overname van Harley-Davidson afgelopen jaar. Uit betrouwbare bron blijkt dit inderdaad zo te zijn. De fabriek geeft echter geen nieuws vrij tot dat er daadwerkelijk nieuwe modellen gerealiseerd zijn. Dit in tegen stelling tot het verleden, waar het soms enkele jaren (!) duurde van de introductie tot daadwerkelijke productie. De Amerikanen denken hier duidelijk anders over. De verwachting is dat binnen twee á drie jaar de eerste modellen (Elefant/Mito/Raptor) voorgesteld zullen worden. Dit geldt tevens voor MV Agusta. De verwachting is dat MV met een driecilinder 600cc zal uitbrengen maar ook hier laat de fabriek niets los. Oberdan Bezzi heeft weer een mooi nieuw concept getekend van de nieuwe Raptor, 150 pk versie, zie hier onder.Tevens is het opmerkelijk dat Cagiva het logo met de grote 1 in Italiaanse kleuren met natuurlijk het grijs Olifantje er op gebruikt en vaker gezien wordt op folders e.d. ·(Laatste) ledenvergadering CRG |
|
Kort nieuws Februari 2009 |
|
·Financiële injectie voor Harley-Davidson Ook Harley-Davidson heeft zwaar te lijden onder de recessie, maar krijgt hulp van Warren Buffet. De multimiljardair neemt 300 miljoen dollar schulden over van het bedrijf dat zijn favoriete motoren bouwt. Maar Buffet is geen weldoener: hij vraagt een rente van 15 (!) procent. De vraag naar de dure Harleys is sterk teruggevallen. In het vierde kwartaal van vorig jaar zag het merk zijn winst met bijna 60 procent dalen, tot ongeveer 78 miljoen dollar. Een saneringsplan moet jaarlijks 60 miljard dollar besparen. Daarvoor gaan drie fabrieken dicht en komen 1.100 personeelsleden op straat te staan, goed voor twaalf procent van het werknemersbestand. Wat de gevolgen zijn voor MV, en natuurlijk Cagiva, zijn nog niet bekend. ·(Laatste) ledenvergadering CRG |
|
Kort nieuws Januari 2009 |
|
·Januari update Gezien op de site van SoloMoto: Impressie hoe de nieuwe 1125 Elefant er uit zou kunnen zien. Met dank aan Oberdan Bezzi Design. Verwacht eind 2009 in Milaan en te koop in 2010(?). ·Laatste nieuws: Plannen van Cagiva In december is het al ter sprake gekomen: Harley heeft de tent overgenomen en in diverse motorbladen zijn interviews opgedoken met de chairman van Harley Matt Levatitch over de toekomst van Cagiva. Omdat Cagiva geen sterke identiteit heeft, weten ze nog niet welke kant ze met Cagiva op willen gaan. Volgens SoloMoto, een Spaans motorblad, blijkt er al meer duidelijkheid te bestaan over de toekomst. Er wordt gesproken over een Raptor met het blok van de Buell 1125CR: 1125 cc, vloeistof gekoelde V-twin met 140 pk. Tevens wordt er melding gemaakt van een range motorfietsen van 125cc, 650cc en 800cc. Hiervoor zou Cagiva kunnen gaan shoppen bij BMW of bij Piaggo voor blokken. En er wordt ook weer gesproken over een Elefant, met wellicht het Buell V-twin blok. De nieuwe Raptor zou medio 2010 verwacht worden. Nog eventjes wachten dus. Als laatste wil men binnen drie à vier jaar een Cagiva Superbike (!) op de markt brengen met het dan tot 1200cc opgeboorde 1125cc blok met meer dan 180 pk. Deze zou dan moeten concurreren met de Japanse machines en die van Aprilia, Ducati en BMW. Nou, genoeg plannen dus, nu maar wachten tot het allemaal werkelijkheid wordt. Hieronder alvast twee studieschetsen hoe de nieuwe Cagiva Superbike er uit zou kunnen zien! |
|
|
|
Kort nieuws Juli 2007 |
|
·Laatste nieuws: Husqvarna verkocht aan BMW De kogel is door de kerk: BMW neemt Husqvarna over. Volgens een vrijdag gepubliceerde verklaring werd donderdag (19-7-2007) een koopovereenkomst tussen beide partijen getekend. Naar het schijnt moet de overname nog worden goedgekeurd door de Europese kartelautoriteiten. BMW wil Husqvarna als zelfstandig merk laten voortbestaan. Bij Husqvarna werken momenteel circa 240 mensen. In 2006 werden ongeveer 12.000 motorfietsen geproduceerd door Husqvarna. De productie blijft waar hij is, in Italië dus. Volgens Claudio Castiglioni gaat het concern zich concentreren op de merken MV Agusta en Cagiva. Het geld dat door de verkoop van Husqvarna wordt gegenereerd, (het exacte bedrag wordt niet prijsgegeven) wil Castiglioni besteden aan het ontwikkelen van nieuwe Cagiva en MV Agusta modellen. ·Husqvarna en de toekomst ·Cagiva Dealers Ten overvloede:het Cagiva dealernet is recentelijk uitgebreid. Kijk voor adressen op de Nederlandse Cagiva.nl site. |
|
Kort nieuws Mei 2007 |
·Cagiva sluit overeenkomst met Kinetic Engineering Volgens berichten in de media heeft Cagiva een overeenkomst gesloten met Kinetic Engineering in India voor het bouwen van 1 cilinder Mito motorfietsen. Het gaat hierbij niet alleen om de 125cc tweetakt versie maar ook om de 500cc viertakt versie. Tevens wordt melding gemaakt dat er plannen zijn om het 650cc tweecilinder blok in de Mito te plaatsten. Doel hierbij is om de kosten omlaag te brengen om zo motorfietsen in het lagere kostensegment aan te kunnen bieden. MV Agusta bestrijkt immers het hogere marktsegment. De eerste modellen worden verwacht op de Milaanse motorshow eind van dit jaar. Verder is het momenteel onduidelijk wat er met Husqvarna gaat gebeuren. Er zijn gesprekken gaande over de verkoop van Husqvarna aan BMW. Zodra er meer nieuws bekend is zullen we jullie hier over berichten. ·Motorfietsen en milieu. Zoals jullie allemaal wel gemerkt hebben is het milieu de laatste tijd “hot”. Films van All Gore en de rapporten van het IPCC willen ons er op wijzen dat het de verkeerde kant op gaat met de aarde. Maar wat is nu de invloed en vooral het effect van het gebruik van motorfietsen? Nou dat valt eigenlijk best mee. Motorfietsfabrikanten waren hier in beginsel minder ver mee dan de automobielfabrikanten, maar zij hebben deze achterstand in ‘no-time’ ingehaald. Motorfietsen moeten sinds kort o.a. voldoen aan de ‘Euro 3’ normen. Dat is de reden waarom sommige motorfietsen nu niet meer geleverd worden en injectie nu gemeengoed geworden is. Volgens een rapport van de Belgische mobiliteitsorganisatie stoten motorfietsen gemiddeld 83,5 gr/km CO2 uit en auto’s gemiddeld 126 gr/km uit. Verdere conclusies uit het onderzoek:
Deze gegevens komen uit het onderzoek van het ”Laboratory of Applied Thermodynamics” (LAT) van de Aristottle University of Thessaloniki dat in opdracht van de Europese Commissie is uitgevoerd in 2004. Kortom wil je je verplaatsen, maak dan gebruik van je motor. Je spaart daarmee het milieu en het is trouwens veel leuker. |
|
Kort nieuws April 2007 |
·Cagiva Mito 500 Tijdens
de EICMA in Milaan toonde Cagiva het studiemodel van de Cagiva Mito
500. In de Mito zal niet meer de bekende 125cc tweetakt als krachtbron
gebruikt worden maar een ééncilinder 500cc viertakt van Husqvarna. Verder heeft de Mito het weer goed gedaan in de verkiezing Europese Motor van het jaar 2007. In de 125 cc klasse kozen de motorliefhebbers uit Zwitserland de Mito op een derde plek, evenals in in Duitsland. In Italië en Nederland belande de Mito zelfs op de tweede plek. ·MV Agusta Groep: Het gaat goed met de MV Agusta groep. Verwachting is dat ze in 2007 ruim 4.000 MV's verkopen (F4 en Brutale modellen), Husqvarna circa 12.000 (!) en, last but not least, Cagiva 4.000 stuks. |
|
Kort nieuws Maart 2007 |
·Hernieuwde structuur CRG Website update: Er staan twee Cagiva's te koop. Meer informatie? Kijk even op advertenties... |
|
Last update 17-06-2015