CRG Leesvoer

Intro: Zoals eerder aangegeven willen we in deze rubriek aandacht schenken aan Cagiva in het algemeen. Het eerste artikel gaat over de Cagiva Raptor. Veel leesplezier!

Een stukje geschiedenis van een reptiel.

De best verkochte motor van Ducati ooit is het Monster type. De Monster is begonnen als een 900 cc model en later zijn daar de 750 cc en zelfs nog lichtere exemplaren aan toegevoegd.
In deze tijd was Ducati nog een onderdeel van het Cagiva concern. Toen Ducati en Cagiva uit elkaar gingen in 1996, ontstond bij Cagiva het idee om de opvolger van de Monster te maken. Dit werd sterk gevoed door het feit, dat de scheiding niet van harte ging en dat Cagiva een topper in huis wilde hebben.

De ontwerper van de originele Monster, de Argentijn Miguel Angel Galluzzi, koos de zijde van Cagiva en werd aan het werk gezet om de opvolger van de Monster te ontwerpen. Het werd ook wel eens tijd, de Monster is ontworpen in de jaren 90 van de vorige eeuw.

De Ducati blokken waren uit beeld en Cagiva ging op zoek nar een goed alternatief. Cagiva koos voor het Suzuki TL 1000 blok als aandrijving voor hun Raptor. Het TL blok had zich al enkele jaren bewezen en bleek dus een gouden troef. 

Galluzzi toog aan het werk om bij dit blok een nieuwe “Monster” te ontwerpen.

         

Stilistisch kun je zien dat dit een speciaal ontwerp is en de realisatie van een droom van een aantal mensen. Zo zie je in veel (zoniet alle) details dat er niet gekozen is voor standaard componenten. Er is duidelijk gekozen voor de designers visie. Voor een kleine fabriek als Cagiva is dat niet zo voor de hand liggend, want kosten besparen wordt dan een stuk moeilijker.

 

Met de wielbasis, de balhoofdhoek en lengte van de achtervork is veel geëxperimenteerd om zo te komen tot de juiste verhoudingen. De eerste versies hadden een nogal radicale maatvoering, die van de Raptor een uiterst levendige fiets maakte maar ook moeilijk om mee te rijden. De wielbasis van 1390 mm was dan ook een beetje te veel van het goede en dit werd dan ook al snel veranderd in een wielbasis van 1430 mm. Gezien de Raptor een motorfiets moest worden voor veel gebruikers heeft Galluzzi gekozen voor een meer gematigde geometrie.

Verder verschilt de geometrie van de Raptor en de V-Raptor enigszins van elkaar. Door het andere stuur en nog enkele andere zaken blijkt de V-Raptor dan ook echt anders te rijden dan z’n broertje. De X-tra Raptor benaderd de originele versie het best, hierbij is o.a. de achterschokdemper langer waardoor de X-tra Raptor nog strakker stuurt. 

Het 1000 cc blok bezit zo veel vermogen dat je er voorzichtig mee om moet gaan, zeker bij een glad wegdek. Het blok begint te trekken vanaf circa 2.000 toeren en trekt door tot 10.300 toeren. Er zit dus geweldig veel potentieel in het blok, dat doordat de Raptor een naked bike is, niet geheel benut kan worden. Iets wat overigens veel beter gaat bij de V-Raptor modellen.

Al redelijk snel werd de Raptor in 650 cc uitvoering op de markt gebracht. Net zoals de Raptor 1000 in een normale uitvoering en in een V-Raptor uitvoering. De 650 modellen zijn de best verkochte Raptor modellen van Cagiva geweest. De laatste versies van de 650 Raptor zijn trouwens uitgerust met brandstofinjectie en niet meer met carburateurs.

 

Zoals ook al mogelijk was bij de Monster, kan je van de Raptor helemaal je eigen Raptor te maken. Andere uitlaten, wielen en Carbon delen zijn enkele zaken die worden gebruikt om een eigen identiteit te geven aan een Raptor. Zelfs aan het blok wordt gesleuteld om er zo nog meer (!) vermogen uit te halen. Ten opzichte van het Suzuki blok heeft Cagiva het aantal pk’s enigszins naar beneden bijgesteld.

Door de verschillende varianten en sleutelmogelijkheden, zijn er veel mogelijkheden voor geïnteresseerden.
Ook de fabriek heeft het tunen van dit model in de gaten gekregen, gezien de vele verschillende versies van de Raptor, die inmiddels op de markt worden gebracht. Denk maar eens aan de Xraptor, de X-tra Raptor, de Elefantino Rosso (via de Nederlandse Importeur) en zeer recentelijk de X3. De X3 is helaas nooit in productie genomen.

 

De Raptor is al sinds enkele jaren uit productie. Ten eerste door de strenge milieu eisen en door de financiële staat van de Cagiva fabriek. Een nieuwe Raptor kopen wordt dus moeilijk. Echter de 650 Raptor wordt momenteel nieuw aangeboden voor een bodemprijs bij verschillende Nederlandse dealers.


De enige Raptor die momenteel nog wordt geleverd door de fabriek is de 125 Raptor. Een look a like van zijn grotere broers.

 

Toen de Cagiva fabriek in 2008 werd overgenomen door Harley-Davidson deden geruchten de ronde dat de Raptor opnieuw uitgebracht zou gaan worden. I.p.v. de Suzuki TL1000 blok zou dan het Buell 1125 blok worden gebruikt. Echter door het afhaken van Harley-Davidson staat dit idee weer in de ijskast. De toekomst zal moeten uitwijzen wanneer er een nieuwe Raptor uitgebracht zal worden.